Welkom bij

CLOUDZEELAND.NL

Een nieuwe browser-ervaring gebaseerd op ip token-techniek in plaats van op gebruikersgegevens alleen.

Klanten van sommige Spaanse en Duitse telefoonbedrijven, waaronder Vodafone en Deutsche Telekom, hebben sinds begin april een iets andere browser-ervaring dan die van andere providers. In plaats van advertenties, te zien via de bekende trackingcookies die op apparaten zijn opgeslagen, maken ze deel uit van een proef genaamd TrustPid.

TrustPid is een nieuw identificatiesysteem, ontwikkeld door Vodafone dat in Duitsland werd getest en nu al de sprong naar andere landen maakt. Net als 'normale' cookies is het doel om gebruikers op netwerken te volgen en informatie verzamelen over hun smaak en behoeften om advertentieprofielen te genereren die aan adverteerders kunnen worden gelinkt.

Wat maakt het anders dan traditionele koekjes?
De verzamelde gegevens worden opgeslagen door uw ISP (Internetprovider). Normaal gesproken worden cookies opgeslagen in uw webbrowser, maar TrustPid-cookies niet. Dus hoewel de informatie wordt verzameld terwijl u verschillende pagina's en platforms bezoekt, kunt u deze op geen enkele manier vermijden met de klassieke methoden: blokkeren van de browserinstellingen, handmatig blokkeren van cookies, extensies gebruiken of uw IP verbergen.

Mijnenveld
Een voormalige GSMA-directeur Privacy heeft echter een besluit genomen. "Het is buitengewoon teleurstellend om te zien dat mobiele operators zich op deze manier gedragen", zegt Pat Walshe, een gegevensbeschermings- en privacyconsulent die tussen 2009 en 2015 bij de GSMA werkte. "Hier is het vrij duidelijk dat deze operators je zien als de zoveelste bron van inkomsten door je persoonlijke gegevens te ontginnen en je te behandelen als een digitaal reclamebord.” Walshe ziet het als bijzonder lastig omdat het een decennium komt nadat hij een reeks privacyprincipes voor de GSMA en de industrie heeft geschreven waarvan hij denkt dat de aanpak van TrustPid in tegenspraak zou zijn.

Of je het nu een digitaal token of een supercookie noemt, de poging van TrustPid om een ​​revolutie teweeg te brengen in online adverteren, heeft een gevoelige snaar geraakt bij digitale privacy-campagnevoerders.

Supercookies   TrustPid

Netwerk van hobbyisten

Cloudzeeland bestaat uit een groep mensen (jong en oud) die op digitaal gebied hun eigen specialiteit hebben en daar anderen vrijwillig bij willen helpen. Heb je een vraag of hulp nodig? Klik in het menu op 'Contact'

Hardware

Hulp bij aanpassen/installatie van TV en losse apparatuur

Internet

Hulp bij installatie van mailprogramma, netwerk en desktop programma's

Neem contact op

Website en onderhoud

Hulp bij het maken en onderhoud van website, domeinregistratie en SEO