Nooit meer griep
N

Nieuwe ontdekking kan zomaar de ondergang van het griepvirus inluiden, inclusief SARS-CoV-2.

Met dat opbeurende nieuws komen onderzoekers in het blad ‘Viruses. In het onderzoeksartikel maken de wetenschappers bekend dat ze een manier hebben gevonden om te voorkomen dat het griepvirus zich in onze lichamen vermenigvuldigt. En daarmee lijken ze een heel effectieve behandeling tegen griep op het spoor te zijn, waarbij het griepvirus – nog voor het ons ziek kan maken – buitenspel wordt gezet.

Bij het griepvirus dringen virusdeeltjes de longen binnen en infecteren daar de cellen. In die cellen hebben ze zich vermenigvuldigd, waardoor nog veel meer virusdeeltjes ontstaan die nog meer cellen infecteren. Die replicatie of vermenigvuldiging is interessant. Want virussen kunnen dat niet op eigen houtje; ze zijn voor hun replicatie volledig afhankelijk van hun gastheer.

Eerder toonden onderzoekers al aan dat de meest voorkomende typen griepvirussen – Influenza A en Influenza B – een menselijk eiwit nodig hebben om zich te kunnen vermenigvuldigen en meer cellen te kunnen infecteren. Het nieuwe onderzoek borduurt voort op die ontdekking. Wetenschappers hebben nu namelijk een manier ontdekt om te voorkomen dat Influenza B een beroep kan doen op het eiwit dat het nodig heeft om zich te vermenigvuldigen. En zonder dat eiwit kan het griepvirus zich dus ook niet repliceren en is het ten dode opgeschreven.

Viruses